Du är här:Hem/Egenutgivning/Marknadsföring

Marknadsföring – dax att påbörja säljinsaterna

Så. Din bok är färdigskriven. Du har låtit trycka upp den och börjat dela ut den till familj och vänner. Vad händer nu då? Hur många exemplar har du kvar att sälja? Hur ska du lyckas sälja resten av upplagan och finansiera kostnaderna för tryckningen eller inläsningen av ditt manus?

Har du upprättat en…

… marknadsplan

Redan innan ditt bokmanus är färdigt bör du göra en grovplanering inför lanseringen av din bok. I vilket fall om du nu har för avsikt att bli eller vara en indie-förläggare,  alltså egenutgivare.

Med en färdigställd lanserings- och marknadsplan är det lättare att finna vägen fram till läsarna.  Till de läsare som är intresserade av  din bok , den genre du skriver i.

Många sorters marknadsföring

Det finns många sorters marknadsföring; intern, extern, konventionell, one-2-many, one-2-one, interaktiv, industriell, praktisk, social, internationell, inbound, grön, direkt, provokativ, gerilla, mun till mun, nätverksförsäljning och relationsmarknadsföring. Lägg därtill alla sorters olika sociala media.

Kanske lyckades jag inte fånga alla sorter, fast här fick du exempel på olika sorters marknadsföring. Samtliga former är långt ifrån aktuella för dig då du marknadsför dig själv, ditt projekt – din bok …

I grund och botten handlar all marknadsföring om att föra sin produkt till marknaden. Inte vilken marknad som helst – utan den marknad där dina läsare befinner sig. Självklart med det klara syftet att sälja sin produkt just där.

Frågor som är aktuella att ställa för dig som ger ut på eget förlag är vem är min läsare? I vilken nisch på bokmarknaden, eller snarare informationsmarknaden, återfinns mina läsare?

När du har skapat värde specifikt för dina läsare, din målgrupp, kan du ta position, positionera dig på marknaden.

Då det är gjort är det tid att kommunicera ditt erbjudande. Konkretisera de värden din bok ger dina kunder, ja dina läsare, vilket underlättar själva säljarbetet. Till sist säkerställ en fortsatt god relation med dina läsare genom att se till att deras förväntningarna infrias – eller kanske hellre – överträffas.

Säljblad

Se till att du skapar ett säljblad. Gärna ett som innehåller en bild på din bok, bokbeskrivning, foto eller video med dig själv som motiv, författarinformation och beställningsinfo.

FRIA ORD media kan bistå dig med den hjälpen.

Kontakta oss

Press-releaser då?

Självklart kan du även få hjälp med att skriva  pressreleaser och annan publiceringshjälp.

Anlita oss så får du kvalificerat stöd då du behöver det.

Låt oss inleda med en förutsättningslös dialog kring hur vi kan hjälpa di

Börjar det kännas jobbigt?

Måhända åt det övermäktiga hållet? Du vet, du behöver inte gör allt själv…

Berätta hur vi kan hjälpa dig med ditt bokprojekt?

Låt oss inleda med en förutsättningslös dialog om marknadsföring innan vi fokuserar närmare på hur bör göras då det handlar om just  din bok.

Kontakta oss